Atsisėskite lotoso poza…

Ar gali fiziniai pratimai pagerinti endokrininės sistemos veiklą, suaktyvinti lytinių hormonų gamybą ir sugrąžinti moteriai jaunystę? Tyrimai rodo, kad taip. Joga stimuliuoja DHEA (dihydroepiandrosterono), svarbaus endogeninio steroidinio hormono, dalyvaujančio androgenų ir estrogenų sintezėje, išsiskyrimą. Šis hormonas taip pat gerina atmintį, dėmesio koncentraciją ir mažina ligų riziką.

Gausybė tyrimų rodo: reguliarūs jogos užsiėmimai palengvina menopauzės simptomus, padeda išspręsti miego problemas. Remiantis mokslininkų iš Duke University (JAV) tyrimais, derinyje su meditacija joga puikiausiai padeda sumažinti klimakteriniam periodui būdingą karščio pylimą. O Tarptautinės jogos mokytojų asociacijos narė brazilė Dina Rodriges nustatė, jog atliekant atitinkamus pratimus (asanas) drauge su kvėpavimo praktikomis, galima netgi priversti moters hormoninę sistemą gaminti daugiau lytinių hormonų.

1993 metais Dina Rodriges kartu su savo mokinėmis atliko eksperimentą. Iš pradžių menopauzę išgyvenančioms moterims buvo atlikti kraujo tyrimai. Vėliau keturis mėnesius be pertraukos (po pusvalandį per dieną) moterys atliko pratimus pagal sistemą, kurią Dina Rodriges buvo patentavusi kaip „Hormoninę jogą“. Tada vėl buvo ištirtas moterų kraujas. Rezultatai pranoko pačius didžiausius lūkesčius: DHEA kiekis moterų organizme buvo padidėjęs daugiau kaip du kartus! Be to, visos eksperimento dalyvės vieningai pareiškė, kad, jei visiškai neišnyko, tai žymiai susilpnėjo dauguma nemalonių menopauzės simptomų – dažni karščio pliūpsniai, emocinis nestabilumas, verksmingumas, nemiga, nuovargis, depresinės nuotaikos.

Paaiškinti šį poveikį nesunku. Jogos specialistai teigia, jog dalis asanų (pratimų dubens srityje) yra glaudžiai susiję su moters reprodukcinių organų sistema. Atliekant pratimus į šiuos organus patenka daugiau kraujo, o kartu – daugiau naudingųjų medžiagų ir deguonies.

Jogos pratimų kompleksas „Lotosas“ – tai ne vien darbas su hormonine sistema, jis padeda atskleisti moteriškumą ir psichologiškai. Gyvenime mes dažnai esame uždaros, o su „Lotosu“ mokomės atsiverti, dovanoti meilę.

Kaip taisyklingai atlikti „Lotoso“ pratimų kompleksą?

* Stenkitės praktikuotis kiekvieną dieną.

* Jei kuri nors poza nesiseka, nenusiminkite. Be priekaištų atlikti asanas pavyksta anaiptol ne visoms. Jogoje svarbiau ne demonstruoti rezultatą, o siekti jo, trokšti užsiimti sveikatą stiprinančiais pratimais.

* Asanas su pasisukimais į vieną pusę simetriškai kartokite ir į kitą.

 

  1. Lotosas miega. Atsisėskite, sunerkite pėdas (padas prie pado), apglėbkite blauzdas rankomis, praskėskite klubus, o kelius patraukite arčiau grindų. Nugarą ištieskite, stiebkitės aukštyn. Taip išbūkite tris-penkis kvėpavimo ciklus. Vėliau truputį pasilenkite į priekį ir vėl išlaukite tris-penkis kvėpavimo ciklus.
  2. Pirmasis saulės spindulys. Prilaikydamos rankomis blauzdas, praskėskite kojas, atverdamos jas tarsi knygą, o išorines pėdų puses padėdamos ant grindų. Dėmesį ir energiją sutelkite į juosmenį. Išbūkite penkis-dešimt kvėpavimo ciklų, o įkvėpdamos stiebkitės aukštyn.
  3. Skleidžiasi pirmieji lotoso lapeliai. (O drauge su jais – ir jūsų individualumas, nepanašumas į nieką kita.) Pakiškite kairiąją ranką po kairiuoju keliu ir padėkite delną iš išorinės kairiosios pėdos pusės. Dešinę ranką vertikaliai pakelkite aukštyn, pažvelkite į jos pirštus, pasistiebkite link jos. Atloškite pečius ir krūtinę. Šioje pozoje išbūkite penkis-septynis kvėpavimo ciklus.
  4. Lotosas išskleidžia savo žiedlapius. (Kartu prabunda ir jūsų talentas bei moteriškumas.) Nekeisdamos kojų padėties, kairiąją ranką patraukite link dubens ir paguldykite greta jo, delnas turi atsidurti ant grindų. Dar labiau atverkite krūtinės ląstą, pečius, klubus. Atpalaiduokite kirkšnių srities raumenis: tai padeda energijai lengviau nutekėti į moteriškus organus, nuima užspaudimus. Įkvėpdamos stiebkitės ranka aukštyn. Šitokioje padėtyje išbūkite penkis kvėpavimo ciklus.
  5. Lotoso žiedelis atsigręžęs į saulę, jis siekia dar labiau prasiskleisti. Nekeisdamos padėties iš esmės, dešinę ranką užkiškite už nugaros ir pasistenkite padėti jos delną ant kairės rankos delno. Sėdmens kaulus prispauskite prie grindų, truputį palankstykite nugarą, besistengdamos maksimaliai atverti klubus ir krūtinės ląstą. Šita poza turi tęstis aštuonis kvėpavimo ciklus.
  6. Lotosas visiškai prasiskleidžia saulėje. (Ši asana padeda atskleisti visus sugebėjimus, būnant joje, naudinga prisiminti visas sritis, kuriose jus lydėjo sėkmė ir viską, kuo jums patiko užsiimti.) Įkvėpimo metu pakelkite nuo grindų kojas, rankas pakiškite po keliais ir ant jų uždėkite blauzdas. Sunerkite didįjį ir rodomąjį pirštus. Atkiškite krūtinę, širdies sritį, pasistenkite maksimaliai atsipalaiduoti, palikdamos įtemptus tik tuos raumenis, kurie padeda jums išlaikyti pusiausvyrą. Šitaip išbūkite penkis kvėpavimo ciklus.
  7. Žydintis lotosas. (Tai maksimalus atsivėrimas, išsilaisvinimas iš susikaustymo ir visiško savęs supratimo, savo moteriškosios esmės bei individualumo atskleidimo būsena.) Dešiniąja ranka paimkite dešiniosios kojos pirštus, kairiąja – kairiosios. Įkvėpdamos ir išlaikydamos balansą ant sėdmenų, iškelkite kojas aukštyn, išskėskite į šalis ir pasistenkite maksimaliai ištiesinti jas per kelius. Žvelkite šiek tiek į viršų, nugara turi būti tiesi. Pozos trukmė – penki kvėpavimo ciklai.
  8. Saulė leidžiasi, lotosas užsiskleidžia. Lėtai nuleiskite pėdas žemyn ant jų išorinės pusės ir pasukite į centrą, sugrįždamos į pozą nr. 2. Joje išbūkite penkis kvėpavimo ciklus, sutelkusios dėmesį į savo pojūčius ir ramiai sekdamos proto ir kūno būseną.
  9. Lotosas užmiega. Lėtai suglauskite kojas ir sujunkite pėdas, plastiškai sugrįždamos į pozą nr. 1. Viršugalviu stiebkitės aukštyn. Pasilenkite į priekį. Išbūkite šitaip penkis-dešimt kvėpavimo ciklų.

Šis straipsnis buvo atspausdintas žurnale „Šeimos sveikata“.

SS_LOGO.indd

Contact Us