Ir per šventes nevalia pamiršti saiko

look.com.ua_10098Ir per šventes nevalia pamiršti saiko

Artėja gražiausios metų pabaigos šventės, per kurias visi gardžiai vaišinsimės: bus daug skanaus, kaloringo maisto bei alkoholio. Dažnas šiomis dienomis neišvengiame persivalgymo, padauginame stipriųjų gėrimų. Kartais atrodo, kad visą savaitę nieko kito neveikiame, kaip tik sėdime prie stalo ir valgome! Kaip to išvengti? Ką daryti, jei persivalgėme, apsinuodijome maistu? Pataria gydytoja dietologė Daiva Pipiraitė-Lazarevičienė.

 Ar 12 patiekalų per Kūčias nėra pernelyg sunkus išbandymas skrandžiui?

Kartais taip, jei valgoma per daug. Atsisėdus prie Kūčių stalo svarbiausia laikytis saiko, kiekvieno patiekalo įsidėti tik paragauti, o ne prisivalgyti.

 Ar visiems žmonėms šventinio stalo pavojai yra vienodi?

Daugiau dėmesio maistui turėtų skirti sergantieji širdies ir kraujagyslių ligomis. Jie turėtų vengti silkės, nes didelis druskos kiekis didina kraujospūdį. Sergantieji virškinamojo trakto ligomis turėtų atsargiau skanauti grybų patiekalų. Tai sunkiai virškinamas maistas, ypač vakare. Persivalgymas tai nemaloni būsena, kai kamuoja sunkumo pojūtis skrandyje, šleikštulys ir net pykinimas, skausmas skrandžio srityje, apima vangumas. Sveikam žmogui jis sukelia tik trumpą diskomfortą, tačiau dažnai pasikartojantis persivalgymas – jau ligų priežastis. Sergančiam žmogui persivalgymas gali turėti rimtesnių pasekmių, nes tai yra papildomas krūvis ne tik virškinimo traktui, bet ir širdžiai, kitoms organizmo sistemoms.

 Ar maisto seka valgant yra svarbi gerai savijautai? Nuo ko reikėtų pradėti?

Pageidautina prieš kiekvieną skirtingą patiekalą daryti 20 minučių pertraukėlę ir kiekvieną kąsnį gerai sukramtyti. Per Kūčias ir Kalėdas vaišintis derėtų pradėti nuo daug skaidulų ir baltymų turinčių patiekalų. Ant Kūčių vakarienės stalo – tai pupos, žirniai, javų grūdai arba jų turintys patiekalai.

 Kokį maisto kiekį galima suvalgyti iš karto?

Labai įvairų. Skrandžio talpa – apie 1500 ml, tačiau vidutinis maisto tūris vienam kartui – tik 500 ml. Per dieną valgome 3–5 kartus. Per visą dieną turėtų būti suvartojama ne daugiau nei 1500–2500 kcal.

 Ką manote apie maisto derinimą?

Apie maisto derinimo svarbą šiuolaikinė medicina moksliškai pagrįstų duomenų neturi. Maisto derinamas – nėra racionalaus maitinimosi principas, reikia valgyti kuo įvairesnį maistą, bet saikingai.

 Kaip per šventes mūsų savijautą veikia alkoholis, rūkymas?

Riebus maistas kartu su alkoholiu sutrikdo kasos fermentų išsiskyrimą, o tai gali būti ūmaus pankreatito priežastis. Rūkymas stabdo virškinimo procesą bei paaštrina rėmens ir skrandžio skausmą.

 Kaip vaišintis, kad nepersivalgytume?

Svarbiausia yra jausti saiką. Svarbu ir valgymo režimas – išlaikius tinkamus 3–5 valandų tarpus tarp valgymų nesinorės iš karto prisivalgyti. Juk ilgesnis kaip 5–6 val. nevalgymo periodas savaime skatina persivalgyti vėliau. Jeigu per šventes prisimintume Kūčių ir Kalėdų papročius, žaidimus, būrimus, daugiau bendrautume su namiškiais, būtų mažiau laiko persivalgyti.

Ką reikia prisiminti šeimininkėms ruošiant šventinį stalą?

Gamindamos šeimininkės turėtų rūpintis ne tik maisto skoniu, bet ir tuo, kad patiekalai netaptų artimųjų negalavimo priežastimi. Verta gaminti lengviau virškinamus, ne itin riebius patiekalus. Riebus maistas lėtina virškinimą, ilgiau užsistovi skrandyje, tačiau sotumas pajuntamas vėliau, iki pasisotinant galima daug suvalgyti. Naudotini prieskoniai: kalendros, krapai, kmynai, imbieras, cinamonas. Svarbu, kad ant šventinio stalo netrūktų šviežių vaisių.

Dažnai apsinuodijimų priežastis per šventes būna ne sugedęs maistas, o tiesiog per didelis jo kiekis.

Pages: 1 2

Contact Us