Kaip sustiprinti atmintį

Priežastys, dėl kurių blogėja mūsų atmintis:

Stresas ir didelė fizinė bei emocinė perkrova. Streso priežastimi gali tapti gyvenamosios vietos ir darbo pakeitimas, artimo žmogaus praradimas, nesantaika. Streso hormonai kortizolas ir adrenalinas nukreipia gliukozę į raumenis, todėl stipriai sumažėja jos patekimas į hipokampą – galvos smegenų sritį, atsakingą už informacijos įsiminimą. Energijos krizė hipokampe sukelia atminties sutrikimus, po stresinės situacijos žmonės pradeda painioti įvykių eigą arba paprasčiausiai jų neįsimena.

Kaukolės ir smegenų traumos. Šiuo atveju atminties atkūrimas gali užsitęsti iki dvejų metų.

Galvos smegenų funkcijų ir kraujotakos pažeidimai dėl kaklo slankstelių patologijos ar chroniškos hipoksijos (deguonies trūkumo). Tai viena pagrindinių 40–50 metų asmenų atminties blogėjimo priežasčių. Ypač jai kenkia fenolo turintys dažai. Jie dažniausia „smaugia“ biurų darbuotojus.

Susirgimai, susiję su chroniškomis ligomis (hipertonija, kraujo sąstingiu venose, chronišku rūkorių bronchitu). Atminčiai gali kenkti visos kvėpavimo sistemos ligos, nes ji atsako už deguonies tiekimą organizmui.

Menkas fizinis aktyvumas ir neracionali mityba (tiek kiekybės, tiek kokybės požiūriu). Daugelis dietų pagrįstos tuo, kad iš valgiaraščio išbraukiami angliavandeniai. Tai taip pat gali pabloginti žmogaus gebėjimą įsiminti.

Rūkymas (pasyvus taip pat), automobilio vairavimas. Vairuotojams neretai tenka įstrigti kamščiuose, kvėpuoti automobilių išmetamosiomis dujomis užterštu oru, o žalingos medžiagos sukelia chronišką smegenų hipoksiją. Tai lemia trumpalaikius atminties sutrikimus.

 Kaip sustiprinti atmintį

Norint pagerinti atmintį, visų pirma reikia racionaliai, taisyklingai maitintis. Juk apie 100 mlrd. nervinių smegenų ląstelių suvartoja beveik ketvirtį su maistu gaunamų kalorijų. Šioms ląstelėms labai naudingi švieži vaisiai ir daržovės, ankštinės kultūros, riešutai, aukštos kokybės aliejus, žuvis (du–tris kartus per savaitę), mėsa (kartą per savaitę), neriebūs pieno produktai (kasdien), vynas (retkarčiais ir ne daugiau kaip viena taurė). Faktiškai tai – Viduržemio jūros dieta.

Ankštinių daržovių, riešutų ir riebios žuvies ant mūsų stalo turi būti kasdien – šie produktai turi nepakeičiamų omega 3 rūgščių ir „gerojo“ cholesterolio. Toks maistas pagerina medžiagų apykaitos procesus smegenyse. Tačiau jis neišgelbės atminties, jeigu daug dirbate ir beveik nesiilsite.

 Produktai, gerinantys smegenų veiklą

Bananai, jautiena, kalakutiena, brokoliai, špinatai, briuseliniai kopūstai, melionai, lašišos, vištiena, kiaušiniai, ankštinės daržovės, avižų košė, apelsinai, pienas, sėmenų aliejus, kopūstai, sojos, sūris, tunai, rudieji ryžiai, kviečių gemalai, jogurtas.

Net 65 proc. kalorijų turėtume gauti iš angliavandenių, tik tada mūsų smegenys gaus pakankamą energijos kiekį mąstymo procesams.

Produktai, kenkiantys smegenų produktyvumui

Gėrimai, savo sudėtyje turintys daug cukraus, gazuoti gėrimai, dirbtiniai maisto dažikliai ir saldikliai, balta duona, didelis alkoholio kiekis.

Šis straipsnis buvo atspausdintas žurnale „Šeimos sveikata“.

SS_LOGO.indd

 

Contact Us