Kaip ugdyti valią, arba kur jos ieškoti

Kiekvieno žmogaus diena yra kupina išbandymų: vieniems sunku ryte keltis iš lovos, kitiems – pasirinkti sveiką maistą vietoj pyragaičių. Nelengva ir šypsotis darbe, kai klientas suirzęs, o po darbo atrasti energijos šeimai: bendrauti, tvarkyti namus, gaminti maistą. Visi šie veiksmai reikalauja valios – gebėjimo ignoruoti trumpalaikį malonumą siekiant tam tikro tikslo. 

Mokslininkai yra nustatę įdomų dalyką: valios stiprybė nėra asmeninė savybė, o mokėjimas, įgūdis. Ji veikia kaip raumuo, todėl ją galima stiprinti, tačiau galima ir nualinti.

Valios stiprybė priklauso nuo proto-kūno atsako, ne vien nuo mąstymo
Proto-kūno sąveika – tai koordinuoti fiziologiniai pokyčiai, kurie leidžia prisitaikyti prie esamų sunkumų. Geriausias žinomas atsako pavyzdys yra kovos ar bėgimo („fight or flight“) atsakas į stresą – širdies susitraukimų dažnio padidėjimas, kraujospūdžio kilimas, raumenų įsitempimas ir pojūčių sustiprėjimas. Atsipalaidavimo atsakas, priešingai, „pataikauja“ kūno vidiniams poreikiams: virškinimo, augimo ir reprodukcijos.

Naudojant valios jėgą, eikvojamos organizmo atsargos
Nuolatinis valios pastangų iššauktas proto-kūno atsakas mus nuvargina, mes išeikvojame fizines jėgas. Vienos studijos metu buvo ištirtas valios poveikis fizinei ištvermei. Aparatas užfiksavo, kad minčių kontrolė sumažina raumenų ištvermę. Mūsų kūnas ir protas naudojasi tuo pačiu ištekliu. Nustatyta, kad valios kuras – gliukozė. Tai tas pats kuras, kurį raumenys naudoja jėgai, o smegenys – įvairioms užduotims atlikti. Stebina tai, kad net ir kūnui poilsiaujant valia eikvoja organizmo išteklius. Valios jėga yra ypatingai brangus protinis veiksmas, apimantis daugybę smegenų sričių ir reikalaujantis daug kuro.

Valios jėga yra ribota
Nesvarbu, kokie stiprūs bebūtume, nuolatinės pastangos išsekina. Tas pat nutinka ir su vidinėmis jėgomis: kaip fiziniai pratimai laikinai sumažina fizines jėgas, taip savikontrolė – valios jėgas. Šie pastebėjimai kilo iš pastarąjį dešimtmetį atliktų studijų. Atliekant eksperimentą, žmonės, kurie naudojo valios pastangas vienu atveju, turėjo sunkumų kitu. Šis efektas buvo pastebėtas per įvairias, valios pastangų reikalaujančias užduotis, įskaitant potraukio maistui malšinimą, emocijų valdymą ir daug pastangų bei ištvermės reikalaujantį darbo atlikimą. Susilaikymas nuo šnekėjimo darbe apsunkina žmogaus galimybes nueiti į sveikatingumo klubą po darbo. Daug valios pastangų reikalaujantis darbas sumažina galimybes atsispirti žalingiems įpročiams. Gyvenimiškų pavyzdžių galime rasti kiekvienas. Svarbu nusistatyti prioritetus ir nusiraminti dėl dalykų, kurie nėra mūsų sąrašo viršūnėje.

Valios jėgą galima lavinti
Ką mes galėtume padaryti, kad padidintume valios išteklius? Viena aišku: reikia poilsio. Valios jėgas atkuria miegas. Mesti gyvenimui iššūkį, daryti esmines permainas, neskiriant tinkamo dėmesio miegui, yra tas pat, kas vairuoti automobilį be kuro. Žmonės, kurie miega tik keturias valandas, rečiau renkasi sveiką maistą, kontroliuoja savo svorį ar laikosi etiketo taisyklių Jeigu trūksta jėgų renkantis sunkesnį kelią, jums tiesiog reikia poilsio.

Pakankamas miego kiekis, juokas, pozityvus mąstymas ir savęs paskatinimas padės atkurti išeikvotus valios išteklius. Svarbu kažką daryti. Pradėkite nuo mažų veiksmų ir nusistatykite prioritetus. Atlikite veiksmus reguliariai, kol tai taps įpročiu. Būkite sveiki ir laimingi!  

Šis straipsnis buvo atspausdintas žurnale „Šeimos sveikata“ Autorius Ignas Zakarauskas, Kauno jogos studijos instruktorius, kineziterapeutas.

SS_LOGO.indd

 

Contact Us