Kodėl avižų kruopos – vertingiausios

Teigiama, kad nėra geresnės pagalbos kūnui už maistą iš grūdų ir kruopų, kuris palaiko mūsų sveikatą ir padeda gydyti kone visas ligas. O ypač vertingais grūdais yra laikomos avižos (lot. Avena sativa). Kodėl taip manoma? Paanalizuokime stebuklingąsias avižų savybes.

Puiki sudėtis

 Avižos ir jų kruopos yra labai maistingas produktas, turintis daug angliavandenių, nemažai augalinių baltymų, tarp jų ir labai žmogui reikalingų amino rūgščių (triptofano, metionino, lizino, histidino, cistino, arginino). Baltymai, esantys avižose, turi riebalų apykaitą reguliuojančių savybių ir puikiai tinka sergantiesiems kepenų ir širdies ligomis.

Avižų kruopos turtingos B grupės vitaminų (cholinas, folacinas, B, B1, B6, E ir kiti), kurių reikia smegenų, kepenų ir kasos veiklai bei odos regeneracijai. Jose gausu ir mikroelementų: silicio, kalio, fosforo, magnio. Yra ir geležies, mangano, cinko, vario bei kitų mikroelementų. Perdirbant avižas nuimama tik išorinė luobelė, dėl to jose išlieka daugiau maistinių medžiagų. Tiesa, turėdamos nemažai riebalų (apie 20% sočiųjų ir 80% nesočiųjų riebalų rūgščių), apkarsta greičiau nei kiti grūdai.

Avižinės košės daugelyje šalių yra tradicinis pusryčių valgis, jas valgo ir žymiausios pasaulio gražuolės.

Valo organizmą

 Dažnai akcentuojama, kad avižose yra žmogaus organizmui labai palankus baltymų, angliavandenių ir riebalų santykis. Jose yra ir glitimo, tačiau tyrimai rodo, kad daugelis kviečių glitimui alergiškų žmonių avižas toleruoja gerai.

Avižos labai vertingos kaip skaidulinių medžiagų, labai reikalingų normaliai žarnyno veiklai, šaltinis. Skaidulingas maistas padeda išlaikyti normalią medžiagų apykaitą, kontroliuoja cukraus kiekį kraujyje, mažina apetitą. Įrodyta, kad avižų skaidulos valo iš organizmo įvairius šlakus (įskaitant sunkiuosius metalus), todėl yra tinkamos organizmui valyti. Avižų sėlenos padeda mažinti cholesterolio kiekį. Ajurvedos žinovai pastebi, kad avižos yra šildantis maistas, todėl ypač tinka valgyti žiemą.

Liaudies medicinos pasiūlymai

Avižinių kruopų nuoviras labai gleivingas ir tinka laikantis pačių griežčiausių dietų sergant virškinamojo trakto ligomis. Avižose yra medžiagų, stiprinančių širdį, plaučius, skrandį ir nervus, o jų apvalkaluose – mažinančių cukraus kiekį kraujyje. Jos labai tinka vaikų mitybai, nes savo sudėtimi yra panašios į motinos pieną.

Avižos plačiai vartojamos ir liaudies medicinoje: kruopos – kompresams, jų tyrė – nuo viduriavimo, o gleivėtas skystis, nuovirai – nuo kosulio. Kruopų nuoviras, dažnai su medumi, yra puiki stiprinamoji priemonė išsekusiems ligoniams ir sergantiesiems tuberkulioze. Jo duodama ir kaip silpno vidurių laisvinamojo vaisto. Sergantiesiems skrandžio ir žarnyno ligomis iš kruopų antpilo skysčio verdamas maistingas kisielius. Žalių avižų vandens antpilas veikia kaip prakaitą, šlapimą varantis ir karštį mažinantis vaistas. Jų spirito antpilas vartojamas kaip tonizuojamoji priemonė išsekus, protiškai pervargus, nuo neurastenijos, nemigos.

Avižų kisielius, tradicinis Kūčių stalo patiekalas, yra vertingas ir dietinei, ir kasdienei mitybai, jo patariama vartoti silpnos sveikatos žmonėms ir išsekusiems ligoniams. Sveiki žmonės avižų kisieliumi gali paprasčiausiai stiprinti sveikatą.

Avižos yra puiki priemonė veido ir kūno odai gražinti, iš jų galima pasidaryti kosmetinių kaukių.

Specialisto nuomonė

Kodėl avižos taip vertinamos? To pasiteiravome gydytojos dietologės Eglės Kliukaitės.

Gydytoja dietologė pabrėžė, kad avižos turi augalinių aliejų, nemažai baltymų, B grupės vitaminų krakmolo (sudėtinis angliavandenis), taip pat druskų, riebalų, daugiausia polinesočiųjų, kurie dar vadinami geraisiais riebalais, nes nedidina cholesterolio kiekio kraujyje, svarbių mineralinių medžiagų. Avižos teikia nemažai energijos (100 g sausų avižų – 365 kcal).

Avižų košė – puikus patiekalas besirūpinantiems savo sveikata, ypač tinka rytui, nes yra sotus, energijos teikiantis maistas.

Abejojantiems, ar avižų dribsniai tokie pat vertingi kaip ir pačios avižos, gydytoja dietologė sakė, kad avižų dribsniai – tai susmulkintos avižos, greičiau paruošiamos. Jų maistinė vertė išlieka ta pati.

Kodėl avižų košė tokia populiari daugelio įžymybių, gražuolių racione? Pasak E.Kliukaitės, tai yra sotus, sudėtinių angliavandenių, maistinių skaidulų bei gerųjų riebalų turintis maistas. Skani, gana greitai paruošiama. Be to, avižų košė, pagardinta uogomis ar sūresniais priedais (žiupsneliu druskos, prieskonių), gali įtikti tiek saldžiau, tiek sūriau mėgstančiųjų skoniui. Ji labai tinka rytui ar vakarui, bet tinka visada, kai norisi šilto, sotesnio, lengvai virškinamo (ir lengvai pagaminamo) maisto.

Pages: 1 2

Contact Us