Kodėl mes blogai miegame?

Išsiaiškinti, ar gyvenimo kokybę veikia miego sutrikimai, yra labai paprasta: jei ryte jaučiatės žvalus ir darbingas – problemos nėra, tačiau jei diena dažnai prasideda irzlia nuotaika ir mieguistumu – pats laikas susirūpinti savo miegu. Nuolat neišsimiegantiems būdinga nuotaikų kaita, manijos, nerimas, sutrikęs dėmesys ir atmintis.

Tačiau sutrikęs miegas nebūtinai rodo artėjančią depresiją, nuolatinį stresą ar įvairias ligas. Nemiga gali išsivystyti ir dėl neteisingų miego įpročių. Taip teigia Klaipėdos universitetinės ligoninės Miego medicinos centro vadovas, kardiologas profesorius Giedrius VARONECKAS. Profesorių kalbina žurnalistė Vaida JUTKONĖ.

Profesoriau, ar tiesa, kad nemiga sunkiai pasiduoda gydymui?

– Miego sutrikimai turi daug priežasčių. Yra įvairių nemigos tipų. Vieni susiję su stresu, nerimu, svarbiais gyvenimo įvykiais, situacijomis. Yra nemigų, kurias sukelia tam tikros ligos, pavyzdžiui, bronchinė astma (kai žmogų pabudina kosulys), miego apnėja ir kt. Dar yra nemigų, susijusių su  skausmu – kai žmogų išbudina skausmas. Vienas ankstyvos depresijos požymių taip pat yra miego sutrikimai. Jei šiame etape problema nebus sprendžiama, ilgainiui išsivystys rimta depresija. Yra žmonių, kurie jau serga depresija, ir juos kamuoja nemiga. Tokiais atvejais būtina gydyti ligą, nes nemiga yra tik simptomas. Siekiant susigrąžinti sveiką, pilnavertį miegą, būtina išsiaiškinti, kokios yra miego sutrikimo priežastys. Nemigą taip pat sukelia ir vaistai, psichotropinės medžiagos, alkoholis.

Bet juk dažnai sakoma, kad taurė vyno vakare padeda atsipalaiduoti ir nuteikia ramiam miegui.

– Kaip veikia alkoholis? Išgėrę jo prieš miegą, užmigsite greitai, tačiau pabusite gerokai anksčiau nei reikėtų. Po „gero“ vakarėlio žmogus pabunda 3–4 val. ryto ir jau nebegali užmigti. O jei vakarėliai vyksta nuolat?

Kas dar kenkia ramiam mūsų miegui?

– Blogi įpročiai. Gali būti, kad per ilgai žiūrime televizorių, prieš miegą pradedame konfliktuoti su artimaisiais, sportuojame arba tiesiog sukeliame emocijas. Miegui kenkia pilnas skrandis sunkiai virškinamo maisto, kava ir net didelis kiekis šokolado.

O kaip formuoti įpročius, nuteikiančius geram poilsiui naktį?

– Ypač svarbu gultis miegoti ir keltis tuo pačiu laiku, tuomet nesutriks cirkadiniai ritmai (reguliarūs protinės ir fizinės elgsenos pokyčiai, vykstantys per visą dieną – red.). Miegui taip pat padeda šilta vonia, pieno stiklinė, nes pienas – natūralus aminorūgšties tripofano šaltinis, stimuliuojantis miegą. Naudokite lovą tik miegui, o ne filmams žiūrėti ar valgyti. Jei neužmiegate, nesikankinkite tuščiai, kelkitės iš lovos ir gulkitės tik tuomet, kai apsnūsite. Kiekvienas žmogus turėtų susikurti jam tinkantį ritualą prieš miegą. Vienam tai gali būti knyga, kitam – vonia, ir pan.

Kiek miego valandų pakanka šiuolaikiniam žmogui?

– 2002 m. Lietuvoje atlikome tyrimą. Paaiškėjo, kad dabar žmonėms pakanka ir 7 valandų gero miego. Anksčiau vyravo 8 poilsio valandų standartas. Per paskutinį šimtmetį suintensyvėjus gyvenimui, žmonių miego trukmė viena valanda sutrumpėjo.

Taikyti tą patį standartą visiems – neįmanoma. Esame skirtingi. Vieni žmonės miega labai ilgai, kiti – labai trumpai. Trumpai miegantys miega apie 4–5 val. per parą ir ryte pabunda puikiai nusiteikę. O ilgai miegantiems žmonėms, kurie kas naktį išmiega 10 ir daugiau valandų, pamiegojus tik 6–7 val. gali atsirasti miego sutrikimų. Tokiais atvejais, kai žmogus miega mažiau nei keturias valandas ar daugiau nei 14 valandų, jau galima teigti, kad tai rimtas miego sutrikimas.

Kokių profesijų atstovus labiausiai kankina nemiga?

– Miego priešai – pamaininis darbas ir skrydžiai per laiko juostas. Beje, labai dažnai dirbantiems pamaininį darbą pasireiškia ir kitų negalavimų – virškinimo sutrikimų, kraujotakos ligų. Toks darbas sutrikdo normalų žmogaus gyvenimo ritmą, ciklus.

Labai dažnai natūralų gyvenimo ritmą, ypač moterims, sutrikdo kūdikio gimimas, juk tenka keltis naktimis.

– Nuolatinis kėlimasis naktį, šokinėjimas prie vaiko lovytės trikdo normalų miegą. Praėjus kuriam laikui gyvenimas, taip pat ir miegas, turėtų sugrįžti į įprastas vėžes. Pasitaiko atvejų, kai nuolatinė nemiga tampa pogimdyminės depresijos priežastimi. Tada gydymas yra privalomas, nes sutrinka gyvybinės moters funkcijos. Vienas mamas miego sutrikimai labai išbalansuoja, kitos lengvai adaptuojasi. Tai labiausia priklauso nuo emocinės moters būklės ir asmenybės bruožų. Beje, nemiga moteris kamuoja kur kas dažniau nei vyrus, jos yra labiau priklausomos nuo emocijų.

Ar sutrikus miegui naktį galima trumpam prisnūsti dienos metu?

– Jei žmogų kankina nuolatinė nemiga, jokiu būdu negalima eiti miegoti dieną. Miegas – ciklinė būklė. Jei sutrikus paros ciklui žmogus pradeda painioti dieną su naktimi, jis ir miegos dieną, bet ne naktį, o tai jau nėra normalu. Jei miegas normalus, o žmogus tiesiog pavargsta nuo dienos darbų, tuomet dieną galima prisnūsti 20 min. Miegoti dieną nepatartina ilgiau nei 1,30 val.

Pages: 1 2

Contact Us