Pusryčiaukite – tai būtina ir sveika!

Mamasudukra_valgoVieni kas rytą pusryčiauja, klausydami liaudiško patarimo „pusryčius suvalgyk pats, pietus pasidalyk su draugu, o vakarienę atiduok priešui“, kiti nevalgo beveik iki pietų, nes yra įsitikinę, kad pusryčiauti galima tik tada, kai maistą „užsidirbsi“. Treti vietoj pusryčių mėgsta ilgiau pamiegoti. Dar kiti atsisako pusryčių tikėdamiesi sulieknėti.

Ar iš tiesų būtina valgyti pusryčius? Apie tai kalbamės su gydytoja dietologe Daiva Pipiraite-Lazarevičiene.

Tradiciniai tautų pusryčiai – riebūs ir kaloringi

Kiekviena tauta turi savus mitybos įpročius ir, žinoma, tradicinius pusryčius. Prancūzai pusryčiams valgo sviestinius ragelius su džemu, kiaušinį, geria kavą. Į turkiškų pusryčių valgiaraštyje – paplotėlis su avies sūriu, pomidorai, medus, alyvuogės ir kava. Japonai rytais valgo sriubą, ryžius, žuvis, žalius kiaušinius ir marinuotas daržoves. Angliški pusryčiai – tai kiaušinienė su šonine, kraujinė dešra, skrudinta duona ir pupelės. Norvegai tradiciškai valgo bulves, virtas su lupenomis, žuvis ir ožkos sūrį.

Lietuvoje tradiciniai pusryčiai skiriasi pagal regionus: aukštaičiai paprastai rytais valgydavo blynus su įvairiais dažiniais, žemaičiai – įvairias košes, dzūkai – grikių košę ar grikių bandas.

Pastebite dėsningumą? Tiek įvairiuose Lietuvos regionuose, tiek kituose kraštuose pusryčiai yra gana riebūs ir kaloringi.

Kodėl pusryčiai – būtinybė?

„Liaudiškas pamokymas pusryčius suvalgyti pačiam yra labai teisingas, – sako D.Pipiraitė-Lazarevičienė. – Teisios yra ir mamos, kurios savo mokinukams būtinai liepia valgyti pusryčius. Pusryčiai – svarbiausias dienos valgis, ne tik suteikiantis energijos dienos pradžiai, bet ir turintis teigiamo poveikio sveikatai, svorio kontrolei, fiziniam ir protiniam pajėgumui. Per naktį gerokai išalkusį organizmą tiesiog dera ryte „įkrauti“. Energija, kurią gauname pavalgę pusryčius, padeda mums įsivažiuoti į dienos ritmą, būti žvaliems. Šaltuoju metų laiku šilti pusryčiai padeda neperšalti.“

Mokslininkų atlikti tyrimai rodo, kad pusryčių valgymas padeda subalansuoti žmogaus dienos mitybą, gerina tiek vaikų, tiek suaugusiųjų protinę veiklą, fizinį pajėgumą, padeda mažinti cholesterolio kiekį kraujyje. O pusryčių atsisakymas – priešingai – iškraipo alkio-sotumo jausmą, gali būti dirglumo ir mažesnio atsparumo stresui ar peršalimui priežastis. Taip pat nustatyta, kad nevalgantieji pusryčių suvartoja daugiau kalorijų per pietus ir vakarienę, dažniau užkandžiauja arba padrikai maitinasi – žodžiu, tik pralaimi.

Labai klystama galvojant, jog atsisakant pusryčių galima „sutaupyti“ kalorijų ir taip sumažinti kūno svorį. Tačiau daug kartų įrodyta, kad valgantieji pusryčius rečiau turi antsvorio. Norintiems numesti svorio kaip tik būtinai rekomenduojama kasdien valgyti pusryčius. 80 procentų žmonių, sėkmingai sulieknėjusių ir išlaikiusių pasiektus rezultatus, kasdien valgė pusryčius.

 Pusryčiams – beveik trečdalis dienos valgio

Pusryčiams reikėtų suvalgyti 20–30 proc. dienos raciono, tačiau nereikia persistengti ir atsivalgyti už visą dieną – apsunksite ir būsite nedarbingi.

Tradiciniai lietuvių pusryčiai labiau tinka fizinį darbą dirbantiems žmonėms, nes čia vyrauja angliavandeniai, yra nemažai riebalų. Tokios tradicijos, beje, susiklostė esant visai kitokiam gyvenimo būdui. Mažai judančiam miesto žmogui tokie pusryčiai nelabai tinka. Vaikai daugiau juda, tad gali pavalgyti ir riebesnių blynų, tačiau nereikėtų pamiršti, kad vaikas, įpratęs riebiai valgyti vaikystėje, taip maitinsis ir suaugęs.

Koks maistas tinkamiausias pusryčiams?

Pusryčių stalui labai svarbūs liesi baltymai – jie labiau sumažins alkį. Liesas baltyminis maistas bene geriausiai pasotina. Taigi, geriausias pavyzdys pusryčiams yra virtas kiaušinis. Vienas kiaušinis turi 75 kcal, 6 g baltymų ir 212 mg cholesterolio, kurio mes bijome. Tačiau Amerikos širdies asociacija teigia, kad sveiki žmonės be jokios žalos sveikatai gali valgyti po vieną kiaušinį per dieną.

Nustatyta, kad žmonės, pusryčiams valgę baltyminį maistą, numetė 65 proc. daugiau svorio nei tie, kurie valgė bandeles. Be to, per dieną jie suvartojo mažiau kalorijų.

Košės pusryčiams taip pat labai tinka. Harvardo universitete (JAV) buvo atliktas toks tyrimas: vyrai, kurie valgė košes pusryčiams, svėrė mažiau, nei tie, kurie jų nevalgė (duomenys buvo gauti, ištyrus 17 tūkstančių vyrų). Tai patvirtino ir vaikų mitybos tyrimas: valgantieji košes pusryčiams turėjo mažesnį kūno masės indeksą bei mažesnę riziką nutukti.

Pusryčių valgiaraštis gali būti įvairus – kasdien to paties maisto valgyti nebūtina, tačiau geriausias pasirinkimas yra grūdiniai, liesi baltyminiai produktai, vaisiai, daržovės.

Pages: 1 2 3

Contact Us